Hankook krijgt BMW M als klant erbij. De Zuid-Koreaanse bandenmaker gaat banden leveren voor de X3 M en de X4 M. Onder deze modellen worden de Ventus S1 evo Z banden gemonteerd.
De Ventus banden zijn voor het Ultra-Ultra-High-Performance (UUHP) segment gemaakt. Deze categorie werd dit jaar door Hankook in het leven geroepen om de Ventus-banden te classificeren. Zowel de X3 M, als de X4 M krijgen deze banden mee in twee verschillende maten: 255/40 ZR21 102Y op de vooras en 265/40 ZR21 105Y op de achteras. Volgens Hankook zijn de banden geoptimaliseerd voor grip en nauwkeurige stuurprecisie. Het merk zegt dat deze eigenschappen belangrijk zijn, omdat beide automodellen 510 pk hebben en van 0 tot 100 km/u accelereren. Daarom is de Ventus op het Nordschliefe-gedeelte van de Nürburgring getest.
“Ons bedrijf is tachtig jaar geleden opgericht”, vertelt Sanghoon Lee, directeur van Hankook Europe in een persbericht. “Dus het is zeker een speciaal geschenk dat het ons nieuwste product is gelukt om BMW M te overtuigen, een prestigieuze klant uit het sportautosegment.”
De band
De Ventus S1 Evo Z heeft een aramidesamenstelling in een dubbellaags karkas. Volgens de bandenmaker is dat belangrijk, omdat er bij sportief rijden veel hitte kan ontstaan, wat voor vervormingen van de band kan zorgen. De aramidevezels zijn zeer hittebestendig en moeten daarnaast voor meer sterkte en extra demping zorgen. De band heeft verder staal in de gordel en hiel en een versterkte zijwand. Deze eigenschappen moeten stabiliteit en stuurprecisie verbeteren.
De Ventus is in gebruik bij verschillende automerken en is in 15 maten beschikbaar van 19 tot 21 inch. De banden hebben daarnaast een profielbreedte tussen de 225 en 315 mm in dwarsdoorsneden. Hankook geeft aan dat er het komende jaar nog andere maten beschikbaar komen. Ook ontwikkelt de bandenmaker al nieuwe banden voor BMW M.
Profiel
Eén van de belangrijkste doelen bij het ontwikkelen van de Ventus was volgens Hankook grip bij verschillende weersomstandigheden. De bandenmaker stelt dat het profiel is overgenomen uit de autosport. Om meer grip te behouden is ook de nieuwste generatie polymeren in de band verwerkt. Dit zorgt voor een betere interactie van de rubbercompound, de silica en de harsen.
De Ventus-banden hebben ook een asymmetrisch ontworpen profielpatroon. Individuele loopvlakblokken moeten verder zorgen voor optimale stijfheid bij wisselende rijomstandigheden. In het binnenste profielgebied zijn drie drainagegroeven geplaatst en volgens Hankook is er speciale aandacht aan de buitenste zone van de band besteedt. Hier is het profiel vergroot en voldoet hierdoor voor sportief bochtenwerk onder droge omstandigheden.